24.12.17 г.

Обертоново пеене или гърлено пеене - почти като медитация.


Попадна ми това видео от Фейсбук и ме плени, буквално. Видя ми се много странен начин за музициране и някакси ми напомни пеенето на тибетските монаси, което бях слушала в разни парчета за медитация. После, от него - стигнах до други неща, за които ще разкажа тук. Изпълнителката се казва Наташа Никепрелович. 


Никога не бях чувала за това "обертоново пеене" и ми се видя много интересно. Това, което ме изумява, е че на много моменти от един човек чуваш два тона, сякаш пее на два гласа. Един базов, ниско долу, и след това по-висок и по-тънък "глас" или тон, който има друга мелодия. 

Намерих видео, на което една обертонова певица обяснява, че нормалния глас, който чуваме при пеене, се състои от много тонове, които ние възприемаме като един, обикновено базовият е най-силен, но може чрез компютър да се отделят и останалите. Обертоновите певци могат сами да усилват един от обертоновете и да правят така, че да се чуват два гласа, два тона, сякаш един човек пее на двуглас. Ето нейното видео, отначало е интересно как тя показва визуално какво представляват обертоновете. Нататък показва как двата тона могат да бъдат движени нагоре и надолу, на мен ми хареса на около минута 5.3 и нататък - и особено около 5.55 и нататък - мелодията е ясна, приятна за слушане и изчистена.


Дотук сякаш беше теория - следващото видео е изпълнителско - много ми хареса. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар